Tidak menghentam, tidak ada kebimbangan sebagai orang Islam, Kristian berkongsi cerita agama dan aktivisme

Baru -baru ini ada ceria tentang seminar Anti Kristian.Entahlah kenapa tiba-tiba keluar berita Islam dan Kristian.Ini pula pernyataan dibawah.

Amalina (bukan nama sebenar) hamparkan dia bayi tujuh-minggu-lama dalam pelukannya sambil mendengar seorang Kristian aktivis quote kitab-kitab Alkitab di hadapan penonton yang kebanyakannya terdiri daripada Melayu, Islam , tudung memakai wanita.
Menyebelah Amalina adalah dia empat kanak-kanak lain, yang terdiri Perempuan daripada lapan hingga 18 tahun, yang berusia 42 tahun itu membawa bersama ceramah di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur, semalam, bertajuk "Ayat-ayat Exchange: Satu malam untuk pertukaran antara Kristian dan Muslim ".
Ceramah tersebut telah dinaikkan pangkat sebagai satu perhimpunan intim untuk orang ramai untuk mendengar empat aktivis - dua Kristian dan dua orang Islam - berkongsi bagaimana agama masing-masing memberi inspirasi kepada mereka untuk memulakan kesukarelawanan.
"Saya pernah bekerja di sebuah agensi perhubungan awam, pengendalian akaun mewah seperti jam tangan mahal, tanpa penjagaan untuk golongan miskin, yang lemah, yang terpinggir," kata aktivis Debbie Loh berkongsi dengan penonton enrapt.
"Satu hari, saya membaca Alkitab, dan satu ayat tertentu melanda saya:" Allah membangkitkan orang miskin dari dalam debu dan mengangkat orang-orang miskin dari timbunan abu itu.
"Pada masa itu, saya berfikir, ini adalah Allahku, yang mengambil berat terhadap orang miskin, dan saya begitu jauh dari itu. Jadi saya mula berdoa kepada Allah, dan yang membuat saya lebih mengambil berat untuk rakyat. "
Bukan Islam tunggal di khalayak flinched di cerita mendalam Kristian Loh. Sebaliknya, anekdot beliau telah bertemu dengan menggalakkan tepukan, walaupun dari kanak-kanak kecil yang berada di sana dengan ibu bapa mereka.
Panas tempat kejadian, aman adalah berbeza sama sekali dengan kontroversi dari seminar hujung minggu lalu di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Melaka, bertajuk "Ancaman pemurtadan Gerakan Kristianisasi" (Ancaman gerakan murtad Kristian).
Seminar ini telah kononnya menyentuh percubaan untuk memurtadkan umat Islam dengan agama lain, dan untuk mengukuhkan "akidah" ​​(kepercayaan) umat Islam.
Ia telah melihat orang-orang seperti Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mempertahankan penyertaan pegawai Cawangan Khas pada forum itu.
Ia juga tidak seminar anti-Kristian pertama UiTM menjadi tuan rumah.
Pada bulan Mei tahun lepas, UiTM dikritik untuk mengadakan seminar di kampus Shah Alam, di mana peserta diberitahu bahawa pendakwah Kristian yang menyamar telah dihantar ke Malaysia untuk menukar umat Islam.
Walaupun pihak berkuasa Islam seolah-olah tidak berfikir seperti seminar satu isu, untuk orang seperti Amalina, mereka adalah antitesis yang tepat untuk apa yang dia fikir Islam suka anak-anaknya harus pembelajaran.
"Saya tidak bersetuju dengan apa-apa jenis forum anti-Kristian,", suri tudung memakai berbahasa Inggeris kepada The Malaysian Insider.
"Pernahkah anda bertemu dengan orang Kristian yang telah cuba untuk menyebarkan agama mereka? Saya tidak mempunyai. "
Ibu pengecil, yang mendapat pendidikan di Australia, berkata dia kerap terdedah anak-anaknya dengan ajaran agama lain, dan telah mengambil mereka untuk kuil-kuil dan gereja-gereja untuk menjadikan mereka "rakyat global".
Ia adalah mengapa Amalina tidak bimbang dengan Loh dan Kawan anekdot Pengerusi Kota Damansara Jeffrey Phang aktivisme Kristian yang diilhamkan mereka di forum tersebut.
"Anak-anak saya digunakan untuk ia. Saya mendedahkan mereka kepada agama yang berbeza kerana saya mahu anak-anak saya membesar bukan sahaja umat Islam sebagai berbangga, tetapi untuk menjadi fungsi dapat biasanya tidak kira di mana mereka akhirnya di dunia.
"Saya tidak nampak bagaimana ia bercanggah dengan agama saya. Lagipun, Allah menjadikan orang ke dalam kumpulan-kumpulan yang berbeza supaya mereka boleh belajar daripada satu sama lain, "kata Amalina, merujuk kepada Chapter 49, Verse 13 Al-Quran.
Pensyarah Shahreen Nayan, 40, seorang peserta pada forum itu, berkata seminar anti-Kristian membuat program antara agama itu lebih perlu.
Seperti Amalina, dia tidak bersetuju dengan mana-mana seminar menyasarkan agama-agama lain dengan cara yang negatif, dan menegaskan bahawa mereka yang percaya kaedah itu tidak mewakili masyarakat Islam keseluruhan.
"Dengan seminar anti-Kristian di luar sana, semua lebih sebab kita perlu forum antara agama seperti 'Ayat-ayat Exchange'," katanya kepada The Malaysian Insider.
"Kita tidak mahu hanya satu cerita di luar sana. Golongan sederhana perlu tampil ke hadapan. Serius, tidak semua daripada kita umat Islam yang tidak baik.
"Kita tidak sentiasa mahu memberi tumpuan kepada perbezaan antara setiap iman."
Katanya, dia sentiasa berminat untuk menghadiri program antara agama sejak dia adalah seorang pelajar universiti, dan bahawa forum ini perlu digalakkan.
Penganjur Justin Johari Azman berkata acara itu dirancang kira-kira tiga bulan lalu tetapi disimpan rendah utama memandangkan kontroversi seminar anti-Kristian.
Beliau berkata beliau tidak mahu orang salah faham ceramah tersebut tetapi berkeras bahawa ia tidak dibatalkan kerana dia masih mahu objektif yang perlu dipenuhi.
"Kami melakukan ini kerana kita mahu orang-orang agama yang berbeza untuk berkongsi pengalaman mereka dan mencari titik persamaan," kata Justin.
Penyampai lain yang bercakap mengenai Islam dan aktivisme adalah aktivis sosial Syed Azmi Syed Alhabshi dan Universiti Teknologi Malaysia pensyarah khalina Khalili. - MalaysiaInsider

0 Response to "Tidak menghentam, tidak ada kebimbangan sebagai orang Islam, Kristian berkongsi cerita agama dan aktivisme"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...