Tidak salah bagi polis untuk menghadiri seminar Anti-Kristian kata Ketua Polis Negara

Tidak salah bagi polis untuk menghadiri seminar Anti-Kristian kata Ketua Polis Negara.Kata beliau yang diambil dari Malaysia Insider [terjemah BM]:

"Saya ingin bertanya kepada anda, adakah apa-apa undang-undang yang mengatakan bahawa (polis menghadiri apa-apa seminar) adalah salah?" Katanya ketika menjawab kepada soalan-soalan di atas kehadiran polis pada seminar bertajuk "Ancaman Gerakan Pemurtadan Kristianisasi" (Ancaman Kristian gerakan murtad) di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Melaka hujung minggu lalu.
"Kita boleh menjadi mana-mana dan kami sentiasa mana-mana," katanya.
Khalid berkata, seorang pegawai polis telah dijemput untuk menyampaikan pandangan mengenai aspek keselamatan, terutamanya mengenai kumpulan-kumpulan yang ingin Christianise Melayu.
"Cadangan saya adalah bahawa jika orang-orang yang mahu orang Melayu Christianise juga ingin menjemput kami untuk memberikan pandangan kita, maka hendaklah mereka hubungi kami. Polis bersedia untuk memberi pandangan terhadap rakyat itu, kita juga boleh menyediakan tutor untuk mengajar mereka mengenai Perlembagaan Persekutuan, "katanya.
Beliau berkata, polis akan bekerjasama rapat dengan pelbagai jabatan Islam negeri serta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), dan jika dipanggil, akan mengambil tindakan terhadap aktiviti Kristianisasi terhadap orang Melayu.
Dalam satu kenyataan semalam, Persatuan Belia Kristian Malaysia berkata seminar itu telah menyesatkan orang ramai kerana ia dikenal pasti Kristian sebagai ancaman negara.
Persatuan itu juga mempersoalkan penglibatan polis pada seminar itu jika seseorang pegawai adalah salah seorang pembentang.
Ketua Polis Melaka, Datuk Chuah Ghee Lye juga telah mengesahkan bahawa seorang pegawai Cawangan Khas telah dijemput sebagai penyampai di seminar itu, yang tidak dilihat sebagai ancaman kerana terdapat "tiada hasutan untuk membenci".
Tahun lepas, UiTM Shah Alam telah dikutuk untuk mengadakan satu seminar di mana peserta diberitahu bahawa pendakwah Kristian yang menyamar telah dihantar ke Malaysia untuk menukar umat Islam.
Insiden terbaru telah mendorong seorang peguam untuk menggesa Putrajaya untuk membuka semula siasatan terhadap UiTM untuk mengadakan satu seminar yang dicerca agama Kristian pada tahun lepas.
Institusi itu telah, pada 6 Mei tahun lepas, telah menganjurkan satu seminar mengenai penggunaan perkataan "Allah" dan Kristologi tersebut yang mengundang penceramah dari Indonesia di mana penonton diberitahu bahawa paderi Kristian yang menyamar telah dihantar ke Malaysia di bawah samaran yang berbeza, termasuk kerja dengan kanak-kanak Islam sebagai jurulatih bola sepak, untuk menarik dan memurtadkan umat Islam.
Beberapa laporan polis telah dibuat terhadap pihak penganjur tetapi tiada siapa telah didakwa lagi, walaupun fail yang masih terbuka. - 16 Disember 2015.

Kredit source - Malaysia Insider

0 Response to "Tidak salah bagi polis untuk menghadiri seminar Anti-Kristian kata Ketua Polis Negara"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...