Putrajaya tidak bersedia untuk ekonomi merosot - Kadir Jasin

Kadir Jasin berkata yang Putrajaya tidak bersedia untuk ekonomi merosot.Ikuti penyataan beliau dari Malaysia Insider.Penyataan beliau:

"Sejak krisis ekonomi Asia pada 1997-1998, ekonomi kita tidak berkembang lebih tinggi daripada 5% setiap tahun berbeza dengan 7% yang dicapai sebelum itu.
"Walaupun kita perlu menerima hakikat bahawa pertumbuhan KDNK akan melambatkan dan berkurangan apabila ekonomi semakin matang, apa yang membimbangkan kita ialah kekurangan hala tuju dan persediaan dalam menghadapi krisis ekonomi."
Kadir berkata, tidak seperti pendahulunya, keyakinan terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah goyah dan ini telah menyumbang kepada sebab-sebab bagi pelan transformasi ekonomi (ETP) oleh Najib gagal menyekat kemerosotan semasa.
Najib sudah di tengah-tengah skandal sekitar siasatan yang dibebani hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan RM2.6 bilion didepositkan ke dalam akaun peribadi beliau, dikatakan sebagai sumbangan politik Umno dari sumber Timur Tengah. 

Kadir berkata, di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad, terdapat kesusahan, kegagalan perniagaan dan pengangguran "tetapi selalu ada cahaya di hujung terowong".
Dia dikreditkan pelantikan Tun Daim Zainuddin sebagai Menteri Kewangan yang memperkenalkan langkah-langkah penjimatan dengan memotong gaji menteri dan pegawai tinggi kerajaan, perbelanjaan kerajaan semula menjajarkan dan pinjaman kerajaan pra-membayar, sebagai pemulihan yang bangkit ekonomi daripada pertumbuhan negatif sekitar tahun 1985 -86.
Beliau berkata dasar yang sektor swasta, termasuk pengkorporatan dan penswastaan, juga telah diperkenalkan dan pertumbuhan dinikmati untuk satu dekad penuh sebelum 1997-1998 kemelesetan kewangan Asia.
Beliau berkata ini merupakan kali Dr Mahathir memperkenalkan kawalan pertukaran asing yang terhad untuk menambat kadar pertukaran ringgit pada RM3.80 bagi setiap dolar, yang bertentangan dengan bailout oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) digemari oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim .
"Dr Mahathir dikutuk kerana tindakannya dan dunia kewangan keseluruhan meramalkan Malaysia akan gagal sebagai negara pariah.
"Daim sekali lagi dikembalikan kepada memperbaiki ekonomi. Dalam tempoh setahun ekonomi balik semula ke laluan pertumbuhan tetapi tidak pernah sekali lagi pada kadar tempoh selepas krisis.
Beliau berkata, dalam semua krisis yang lalu, kerajaan mempunyai rancangan yang jelas dan penyelesaian yang juga telah diperkukuhkan oleh keyakinan pelabur.
Beliau mempersoalkan jika kerajaan di bawah Najib boleh memandu dan juga pentadbiran sebelumnya telah dilakukan pada masa lalu.
"Adakah kita kini melihat cahaya di hujung terowong? Adakah kita tahu apa yang kerajaan kita buat? Adakah kita yakin apa yang kerajaan kita buat? Adakah kita jelas tentang arah yang negara kita menuju?
"Jika jawapan adalah dalam positif, maka ada harapan untuk kita, dan negara kita. Tetapi sekiranya jawapan adalah dalam negatif, yang dibawa masa depan hanyalah ketakutan dan ketidakpastian untuk kita dan Malaysia yang kita cintai," kata Kadir. - 16 Disember 2015.

Sumber : Malaysia Insider

1 Response to "Putrajaya tidak bersedia untuk ekonomi merosot - Kadir Jasin"

  1. Cemana nak jadikan malaysia sebuah negara maju menjelang 2020 nie.. hmmm

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...