Terkini seminar Kristian-bashing irks ahli politik Sabah dan Sarawak

Baru-baru ini gempar dengan seminar anti kristian yang diadakan di UITM untuk mengurangkan dari orang melayu itu murtad.Tetapi kali ini juga telah membuatkan ahli politik Sabah dan Sarawak bersuara.Ini artikelnya yang diterjemah MalaysiaInsider
Ahli parlimen Sabah Datuk Jeffrey Kitingan berkata seminar terkini anjuran Universiti Teknoloji Mara (UiTM), adalah "sebahagian daripada pelan induk Islamisasi" dengan matlamat utama untuk menukar kepercayaan agama rakyat di kedua-dua negeri Borneo.
Adun Bingkor berkata sekatan berterusan seminar tersebut oleh pihak berkuasa, kewujudan "dakwah" (penyebaran) pusat di Sabah dan penempatan guru-guru Islam di sekolah-sekolah yang beragama Kristian luar bandar "semua ini menunjukkan bahawa objektif".
"Ini adalah sebahagian daripada rancangan Islamisasi untuk menggalakkan Islam dengan melabelkan agama lain sebagai ancaman.
"Matlamat mereka adalah untuk akhirnya mengubah demografi agama di Sabah dan Sarawak di mana majoriti adalah orang Kristian," kata Kitingan.
Kitingan (gambar), yang juga Sabah Parti Reformasi Negeri (Star) pengerusi, berkata demikian "pelan Islamisasi bermotifkan politik" boleh membawa kepada ekstremisme agama "yang akhirnya akan menghancurkan negara kita".
Seminar "pemurtadan Gerakan Ancaman Kristianisasi" (Ancaman gerakan murtad Kristian) telah diadakan di kampus UiTM Lendu di Melaka pada hari Sabtu, termasuk penceramah dari pasukan polis.
Tahun lepas, UiTM dikritik untuk mengadakan seminar di kampus Shah Alam pada tahun lepas, di mana peserta diberitahu bahawa pendakwah Kristian yang menyamar telah dihantar ke Malaysia untuk menukar umat Islam.
Insiden terbaru mendorong seorang peguam untuk menggesa Putrajaya untuk membuka semula siasatan terhadap UiTM untuk seminar di Shah Alam yang dicerca Kristian.
Menteri Kemajuan Tanah Sarawak Tan Sri Dr James Masing berkata Kementerian Pengajian Tinggi tidak sepatutnya membenarkan universiti untuk mengadakan seminar di kampus, yang juga mempunyai pelajar Bumiputera bukan Islam, kerana "ia adalah salah sama sekali".
"Ia adalah tidak wajar bagi sebuah negara yang mengaku mempunyai toleransi terhadap pelbagai agama di negara ini."
Masing berkata apa-apa jenis menghentam agama tidak boleh dibenarkan di mana-mana institusi milik kerajaan pengajian tinggi.
"Bagi saya, memperkecilkan mana-mana agama adalah salah.
"Anda tidak menukar orang kepada agama anda dengan menghentam agama mereka. Begitu juga umat Islam tidak akan menunjukkan kebaikan Islam dengan menghentam agama lain.
"Anda sebaliknya perlu menunjukkan apa yang baik tentang agama anda dan jika orang fikir ia adalah baik, mereka mungkin akan tertarik.
"Di negara ini di mana terdapat kebebasan beragama, anda tidak dan anda tidak perlu bash dan berkata perkara yang buruk tentang agama orang lain.
Ahli parlimen pembangkang Sarawak Ali Biju berkata adalah suatu yang membimbangkan bahawa seminar tersebut telah diadakan di sebuah institusi awam.
Beliau berkata, di atas itu semua, wang rakyat seolah-olah telah digunakan.
The Naib Presiden PKR dan Ahli Dewan Undangan Negeri Krian berkata rakyat Sarawak pasti akan bersetuju dengan apa-apa seminar.
Ali berkata, ia tidak umum untuk mencari pelbagai kepercayaan agama yang diamalkan dalam keluarga yang sama di Sarawak, sambil menambah bahawa rakyat Sarawak akan merasa menyakitkan jika seseorang memberitahu mereka orang-orang Kristian adalah ancaman.
Majlis Gereja Malaysia (CCM) Setiausaha Agung Rev Dr Hermen Shastri berkata semalam ia adalah mengecewakan bahawa pihak berkuasa telah dibenarkan seminar itu, sambil menambah ia adalah jelas bahawa program ini telah menjurus pada bopeng satu agama terhadap yang lain.
"Dalam sebuah negara berbilang agama seperti Malaysia, ianya dijangkakan bahawa pihak berkuasa awam, terutama universiti dan pasukan polis, sebaliknya akan menggalakkan aktiviti-aktiviti yang memupuk keharmonian antara agama dan bukan yang seolah-olah menimbulkan syak wasangka di kalangan kumpulan-kumpulan agama," Hermen mempunyai berkata.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar telah mempertahankan penglibatan polis dalam seminar itu, berkata tiada apa yang salah bagi polis untuk menghadiri seminar tersebut.
"Saya ingin bertanya kepada anda, adakah apa-apa undang-undang yang mengatakan bahawa (polis menghadiri apa-apa seminar) adalah salah?" dia bertanya sebagai tindak balas kepada soalan-soalan di atas kehadiran polis di seminar itu.
UiTM telah, pada 6 Mei tahun lalu, menganjurkan seminar mengenai penggunaan perkataan "Allah" dan Kristologi.
Yang menampilkan penceramah dari Indonesia, seminar itu memberitahu penonton bahawa paderi Kristian yang menyamar telah dihantar ke Malaysia di bawah samaran yang berbeza, termasuk bekerja dengan kanak-kanak Islam sebagai jurulatih bola sepak, untuk menarik dan memurtadkan umat Islam.
Beberapa laporan polis telah dibuat terhadap pihak penganjur, tetapi tidak ada yang didakwa lagi, walaupun siasatan masih terbuka.
Sumber : MalaysiaInsider
Credit : MalaysiaInsider

0 Response to "Terkini seminar Kristian-bashing irks ahli politik Sabah dan Sarawak "

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...