Suara tunggal penduduk kampung menentang perlombongan bauksit

Tetapi Bukan Mohd Saidi Abdul Samad, Bunyi Tunggal di kampungnya Yang Lantang Bersuara menentang aktiviti perlombongan.
"Sekiranya ayat SAYA Sendiri Yang Menjual tanahnya Kepada pelombong bauksit SAYA Tetap Akan menentangnya. Acha Tidak Tauhu apakah Kesan aktiviti ini kepada Kepada Alam Sekitar Kita. SAYA Bukan Orang Kaya Atau berpendidikan quality tetapi SAYA Tahu yang (perlombongan) jika Tidak dikawal Akan Menjadi bom Tempoh penghunian, "Saidi Memberitahu The Malaysian Insider Sewaktu LAWATAN Ke Kawasan perlombongan bauksit di negeri pantai timur Semenanjung Malaysia ITU.
Saidi disindir kerana menentang aktiviti perlombongan di Sekitar kampungnya, Pemuda Kampung Datuk Haji Abdul Aziz, Malah dituduh Menjadi "macai" pembangkang tetapi Kekal menegaskan beliau Pendapat melakukan kemalangan perkara Terbaik Untuk Kebaikan Penduduk Setempat.
Dalam Masa 2 tahun Sahaja, perlombongan bauksit menukarkan Kawasan Sekitar kampungnya Kepada tanah terbiar Yang rosak teruk, kata Saidi.
Pelombong menggali lubang kamu makin sukses 10 kaki Dalamnya Untuk Mencari bijih besi dan Meninggalkan Sahaja Tidak lubang ditutup.
Pelombong sudah membekalkan EX bauksit Yang BANYAK Untuk Pengeluaran aluminium di China, Mengisi lohong kosong wujud selepas Indonesia mengharamkan Eksport bijih besi Januari Tahun Lepas Bagi menggalakkan Proses Yang lebih bernilai quality di Negara Acha.
Malaysia membekalkan 1.27 JUTA tan bauksit Ke China dalam Masa 9 bulan Pertama 2014, Meningkat 12 kali ganda berbanding JUMLAH 105,000 tan Yang dieksport Dalam Jangka Masa sama komen pada 2013.
Saidi Berkata Ramai Penduduk kampung mencercanya kerana bekerjasama DENGAN PKR Untuk mendedahkan aktiviti perlombongan bauksit yang Tidak terkawal dan kesannya Kepada Alam Sekitar.
Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh ialah wakil rakyat PKR, Parti pembangkang di negeri ITU.
"Malah Ada Yang Bertanya Pukul berapa BANYAK SAYA dibayar. SAYA Tidak dibayar Satu sen pun. SAYA Membantu Acha mendedahkan ISU Ini Bukan kerana duit. Ia soal Apakah yang Akan berlembutlah Kepada Kawasan ini kepada sekiranya Tidak Ada Kawalan Kepada aktiviti perlombongan ini kepada, "kata Saidi.
Lelaki berusia 41 Tahun ITU Yang Juga merupakan Bapa Kepada 3 orang anak sudah Tinggal di Pemuda Kampung Datuk Haji Abdul Aziz Sepanjang hayatnya.
Tambahnya lagi, beliau Hanya Melihat Tanpa mampu berbuat APA-APA Melihat kampung halamannya Yang Dahulu kehijauan Kini Bertukar Menjadi kemerahan kerana aktiviti perlombongan.
"Isteri dan SAYA Dahulu selalu berbasikal SETIAP petang. Kadang kala kami pada berjoging. Kami Boleh menikmati Masa Senggang kami pada Pendapat melakukan aktiviti ITU.
"Sekarang SAYA Perlu memastikan Isteri dan anak SAYA MEMAKAI topeng muka bergred quality SETIAP kali Acha Keluar kerana debu bauksit. Tiada lagi aktiviti di Luar rumah, "Katanya.
Keadaan lagi Memburukkan, Tunggal jalan yang melalui kampung ITU Untuk Ke sekolah rendah Juga digunakan lori mengangkut bauksit Keluar dari Kawasan ITU.
Disebabkan ayat ayat quality dari China, BANYAK Syarikat perlombongan bauksit Bekerja Tanpa henti, mengangkut bauksit Untuk Mengisi Kapal Yang Berada di pelabuhan.
Lori Keluar Masuk Kawasan Tanpa mengira Masa, Malah seawal jam 5 pagi Untuk Pendapat melakukan sebanyak Mungkin Perjalanan, memindahkan bijih bauksit Ke pelabuhan.
Ini menimbulkan Masalah Kepada Ibu Bapa Yang MENGGUNAKAN jalan ITU Untuk MENGHANTAR anak Acha ke Sekolah Rendah Kebangsaan RTP Bukit Goh, kata Saidi.
Anaknya ialah solat Seorang Pelajar di sana dan Perjalanan Ke sekolah komen pada waktu pagi Menjadi berbahaya DENGAN lori dipenuhi bauksit memecut laju di jalan.
"Sekolah Pakaian anak SAYA Akan Bertukar Menjadi merah sebaik Sahaja dia sampai Ke rumah kerana debu. Kami-memberikan PENCUCI dan kain Buruk Untuk Dibawa Ke sekolah Supaya dia Boleh mengelap mejanya di Kelas IA kerana dipenuhi debu merah, "Katanya lagi.
Tetapi Katanya, Hanya segelintir Penduduk kampung Bersedia Bersuara menyatakan kemarahan Acha Atau Bertindak melaporkan Situasi Semasa Yang Semakin Buruk.
Ramai Pula Hanya Berani Bersuara di kedai kopi Katanya, kerana Acha Sendiri menerima Manfaat daripada Industri bauksit DENGAN-memberikan Kebenaran Kepada pelombong melombong di tanah Serta menerima Bayaran Untuk SETIAP tanah tan Yang digali.
Sambung bacaan anda --> Klik sini

0 Response to "Suara tunggal penduduk kampung menentang perlombongan bauksit"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...