Bagaimana Boleh Pihak Berkuasa Meluluskan Seminar UiTM, Meminta Badan Kristian

Hari ini Majlis Gereja Malaysia (CCM) melahirkan kebimbangan tentang seminar anti-kristian yang dilakukan di UITM pada hujung minggu lalu yang mendapat sambutan yang menggalakkan dan juga sanksi pihak berkuasa.

Ini pula kata CCM yang diambil dari Malaysia Insider.Iaitu Setiausaha Agung CCM Rev Dr Hermen Shastri berkata adalah mengecewakan bahawa pihak berkuasa telah dibenarkan seminar itu.
Ia adalah jelas bahawa program ini telah menjurus pada bopeng satu agama terhadap yang lain, katanya.
Seminar "Ancaman pemurtadan Gerakan Kristianisasi (Ancaman gerakan murtad Kristian)" telah diadakan di kampus UiTM Lendu, Melaka, Sabtu lalu, di mana salah satu daripada pembentang adalah dari pasukan polis.
Dalam satu kenyataan hari ini, berkata Hermen gereja-gereja akan terus protes terhadap banyak cara di mana Kristian di negara ini sedang menghina dan dirawat dengan tidak hormat.
Jika aktiviti seperti itu dibiarkan berterusan, ia akan radicalise Islam muda yang akan membesar diberi makan dengan prasangka yang tidak berasas terhadap komuniti agama lain, katanya.
"Dalam sebuah negara berbilang agama seperti Malaysia, ianya dijangkakan bahawa pihak berkuasa awam, terutama universiti dan pasukan polis, sebaliknya akan menggalakkan aktiviti-aktiviti yang memupuk keharmonian antara agama dan bukan yang seolah-olah menimbulkan syak wasangka di kalangan kumpulan-kumpulan agama.
"Sering kali seminar seperti sekarang yang bertentangan dengan keharmonian agama sedang diadakan di kemudahan pendidikan dengan penonton terpengaruh muda.
"Ia akal bagaimana program tersebut dibenarkan untuk pergi tidak dikawal dengan mana-mana penolakan rasmi daripada Kementerian Pelajaran Malaysia atau pihak berkuasa pendidikan yang lebih tinggi," katanya.
Hermen menggesa Kementerian Pelajaran dan Ketua Polis Negara (KPN) untuk menghentikan menggalakkan dan mengambil bahagian dalam seminar tersebut.
Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata tiada undang-undang untuk menghalang polis daripada menghadiri atau memberi ceramah di seminar anti-Kristian, manakala Ketua Polis Melaka, Datuk Chuah Ghee Lye mengesahkan bahawa seorang pegawai Cawangan Khas telah dijemput sebagai penyampai di seminar itu.
Tahun lepas, UiTM Shah Alam telah dikritik untuk mengadakan satu seminar di mana peserta diberitahu bahawa pendakwah Kristian yang menyamar telah dihantar ke Malaysia untuk menukar umat Islam.
Insiden terbaru telah mendorong seorang peguam untuk menggesa Putrajaya untuk membuka semula siasatan terhadap UiTM untuk mengadakan satu seminar yang dicerca agama Kristian pada tahun lepas.
Institusi itu telah, pada 6 Mei tahun lalu, menganjurkan seminar mengenai penggunaan perkataan "Allah" dan Kristologi.
Yang menampilkan penceramah dari Indonesia, seminar itu memberitahu penonton bahawa paderi Kristian yang menyamar telah dihantar ke Malaysia di bawah samaran yang berbeza, termasuk bekerja dengan kanak-kanak Islam sebagai jurulatih bola sepak, untuk menarik dan memurtadkan umat Islam.
Beberapa laporan polis telah dibuat terhadap pihak penganjur tetapi tiada siapa telah didakwa lagi, walaupun fail yang masih terbuka. 

Sumber : Malaysia Insider

Jom Like page kami di Facebook

0 Response to "Bagaimana Boleh Pihak Berkuasa Meluluskan Seminar UiTM, Meminta Badan Kristian "

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...