Badan induk bukan Islam menggesa penggantungan MSN Rang Undang-Undang

Pemimpin Agama mengharungi kedalam Majlis Keselamatan Negara (MKN).Ikuti artikelnya Malaysia Insider.

Turut bersetuju dengan kebimbangan senarai rang undang-undang yang semakin meningkat pengkritik, majlis itu berkata undang-undang yang dicadangkan itu mempunyai akibat yang serius kerana ia muncul untuk mengatasi peruntukan-peruntukan tertentu dalam Perlembagaan Persekutuan dan mengancam kebebasan awam.
"Jika rang undang-undang itu tidak digantung maka ia perlu dipinda untuk memasukkan menteri daripada parti komponen Barisan Nasional supaya Dasar Keselamatan Negara yang sepatutnya boleh digubal dan diikuti.
"Rang undang-undang mesti membenarkan tindakan undang-undang di mahkamah, jadi yang sebarang kesalahan boleh diperiksa. Dalam demokrasi, kuasa luas itu tanpa sekatan dan imbangan tidak boleh diberikan kepada badan," kata MCCBCHST dalam satu kenyataan yang ditandatangani oleh presidennya Datuk Seri Jit Heng, timbalannya Datuk RS Mohan Shan, naib presiden Sebastian Francis, Sardar Jahir Singh, Daozhang Tan Hoe Chieow dan Setiausaha Agung Kehormat Prematilaka Serisana.
Majlis itu berkata rang undang-undang itu sepatutnya digubal di bawah Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan, seperti Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah Khas) 2012 (Sosma), kerana peruntukan yang berkenaan Perundangan menentang perbuatan subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman awam dan keganasan yang dianjurkan.
Ia berkata rang undang-undang juga muncul untuk melanggar Perkara 150 (I) Perlembagaan Persekutuan dengan seolah-olah merampas kuasa Yang Di-Pertuan Agong atas kuasa untuk mengisytiharkan darurat.
Rang undang-undang mencadangkan MSN, yang diketuai oleh Perdana Menteri, dibenarkan untuk mengisytiharkan kawasan keselamatan.
Tetapi MCCBCHST berkata ini mempunyai kesan yang sama sebagai suatu perisytiharan darurat.
Ia juga berselisih pendapat dengan definisi yang meluas "keselamatan negara" dalam rang undang-undang itu dengan berkata ia berjumlah tangkap semua frasa memandangkan ia meliputi "kedaulatan, keutuhan wilayah, pertahanan, kestabilan sosio-politik, kestabilan ekonomi, sumber strategik , perpaduan negara, dan kepentingan lain yang berhubungan dengan keselamatan negara ".
"Undang-undang di banyak bidang adalah terbuka dan jelas, dengan itu membolehkan Majlis Keselamatan untuk menentukan apa yang menjadi suatu isu keselamatan.
"Apa yang membuatkan ia lebih menjengkelkan adalah bahawa rang undang-undang yang melindungi anggota MSN dari mana-mana saman, sekali gus menjadikan mereka benar-benar yg tak dpt diketahui untuk tindakan mereka," kata majlis itu.
Majlis itu berkata rang undang-undang itu juga memberikan pasukan keselamatan kuasa yang berlebihan, dan terlalu memberi tumpuan kepada memberi kuasa kepada Perdana Menteri.
Rang undang-undang itu dibentangkan di Dewan Rakyat pada 1 Disember dan telah diluluskan dua hari kemudian dengan undi suara.
Sumber : Malaysia Insider

Credit Article : Malaysia Insider

0 Response to "Badan induk bukan Islam menggesa penggantungan MSN Rang Undang-Undang "

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...