Tawau digegarkan dengan gempa bumi 6.2


Anggota bomba mengambil untuk jalan-jalan di Tawau, Sabah awal hari ini selepas penduduk melaporkan gegaran, yang kemudiannya disahkan berasal dari gempa bumi yang telah melanda Kalimantan di Indonesia.
Gegaran gempa bumi 6.2 pada skala Richter, yang berlaku pada 02:47, juga dirasai di beberapa daerah di Pantai Timur yang lain, seperti Kunak, Semporna dan Lahad Datu, Fire Tawau dan Ketua Jabatan Penyelamat Mohd Razali Ag Ahmad.
Portal Jabatan Meteorologi Malaysia melaporkan bahawa pusat gempa itu adalah 33km utara Tarakan, Kalimantan, dan 96km barat daya Tawau.
Mohd Razali berkata, pihaknya mengerahkan anggota bomba memeriksa bangunan di Tawau, bandar ketiga terbesar di Sabah.
Penduduk Skim Perumahan Sri Apas Rakyat di Batu 8, Jalan Apas, dilaporkan retak, yang pada pemeriksaan didapati hanya plaster simen mengelupas, katanya.
"Gegaran kuat dirasai di kuarters bomba itu. Kami kedengaran siren dan menasihati semua penduduk mengosongkan unit mereka, "katanya.
'Like berada dalam bot membidas oleh ombak'
Seorang suri rumah, yang enggan dikenali berkata, dia hanya tidur apabila gegaran berlaku.
"Kami rasa seperti berada dalam bot membidas oleh ombak. Perkara di dalam bilik tidur, seperti almari dan pakaian menutup telefon, mula bergegar," katanya.
Sabah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam pegawai di Semporna, Nurdin Ajirul, berkata beliau kasar dikejutkan dari tidur oleh goncangan rumahnya.
"Saya fikir salah satu daripada anak-anak saya telah mengetuk pintu ke bilik tidur. Saya terkejut mendengar suara ketuk-ketuk cawan dan piring di dalam almari. Anak-anak saya menjadi takut, "kata Nurdin.
Mukhtar Alwi, yang melawat ahli keluarga di Sungai Pancang (Pulau Sebatik) Indonesia, berkata, rakyat di kampung juga merasai gegaran.
"Kami rasa seperti berada dalam perahu dipukul ombak. Walau bagaimanapun, tiada rumah-rumah kami rosak," kata Mukhtar.
- Bernama
Kredit : MalaysiaKini

0 Response to "Tawau digegarkan dengan gempa bumi 6.2 "

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...