PAS jambatan pembina hubungan Islam-Kristian

Walaupun pas majoritinya orang yang beragama Islam tetapi itu tidak menghalang Pas untuk membina hubungan yang erat dengan kristian.Ini salah satu daripada sifat muhibbah dalam Islam.Ini pula kenyataannya:

Beliau berkata beliau menjangka komen negatif ke atas lawatan yang dianjurkan oleh Biro PAS Pulau Pinang Lajnah Dakwah, yang mana beliau adalah Timbalan Pengerusi, apabila berita itu keluar.
"Saya tahu ada beberapa kenyataan negatif mengenai lawatan tetapi bersyukur, sambutan yang diterima terutamanya baik," katanya kepada The Malaysian Insider.
Lawatan ke Masjid Abdullah Fahim di Bertam diketuai oleh Pulau Pinang Bishop Sebastian Francis sendiri.
Turut hadir ialah imam masjid, pemimpin PAS Pulau Pinang dan wakil-wakil daripada Majlis Agama Islam Pulau Pinang.
Para imam telah dibawa melawat masjid dan diberi demonstrasi mengenai cara umat Islam menunaikan wuduk dan solat.
Tiada sebarang perbincangan mengenai topik-topik yang berat, seperti "Allah" atau kontroversi baru-baru ini sekitar Universiti Teknologi Mara yang menjalankan seminar anti-Kristian dalam yang kampus Melaka.
Rahman yang bahagian Tasek Gelugor PAS Ketua jawatankuasa perpaduan negara, berkata ia adalah jenis yang "bayar balik" Lawatan kerana setiap kali parti itu mengadakan perbincangan dengan gereja-gereja, ini adalah sentiasa di gereja-gereja.
Dengan hubungan baiknya dengan Bishop Francis, beliau mencadangkan lawatan masjid dan pelancongan, yang diterima secara positif oleh kedua.
"Ia adalah satu lawatan untuk mengeratkan persahabatan, memupuk persefahaman yang lebih baik dan saling menghormati di antara masyarakat kita. Ia juga memberi kita peluang untuk memberi salam Krismas kepada imam-imam, "kata pemimpin akar umbi PAS.
Rahman, seorang ahli perniagaan berusia 59 tahun, mempunyai hubungan yang baik dengan gereja-gereja Katolik di negeri-negeri utara dan persahabatan dengan Sebastian juga menyaksikan kedua menghadiri majlis perkahwinan anaknya di kampung itu kira-kira tiga tahun yang lalu.
Rahman telah orang di belakang banyak mesyuarat antara PAS dan gereja. Beliau menetapkan pertemuan antara Sebastian dan Allahyarham Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dua tahun lalu di Pulau Pinang.
Bulan lalu, dia juga diatur pertemuan antara bekas Ketua Biskop Roman Katolik Keuskupan Agung Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Pakiam dan Francis dengan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob.
Rahman juga bertanggungjawab dialog antara agama antara pemimpin PAS dan Kristian di gereja-gereja, walaupun beliau berdiam diri kerana beliau bukan seorang pemegang jawatan dalam kepimpinan pusat parti atau wakil rakyat.
Walau bagaimanapun, beliau sentiasa sebahagian daripada delegasi PAS apabila bekas pemimpin PAS pusat, seperti Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan Dr Dzulkefly Ahmad, berucap pada dialog dengan umat.
Kedua-dua Mujahid dan Dzulkefly sejak PAS kiri untuk Amanah, tetapi Rahman meneruskan perjuangan untuk memupuk keamanan dan keharmonian dengan masyarakat agama lain.
Rahman yang mula melibatkan diri gereja tiga tahun lalu, mengakui bahawa ia tidak begitu mudah untuk menganjurkan kunjungan seperti itu seperti yang pada hari Isnin kerana tidak semua imam terbuka kepada idea yang mempunyai bukan Islam melawat masjid-masjid mereka, hendaklah imam bersendirian dalam mereka cassocks.
Katanya, beliau pernah mendengar aduan daripada ahli majlis gereja yang bukan Islam dilarang memasuki masjid, dan beliau merasa sakit.
"Di negara-negara Islam yang lain seperti Jordan, penganut agama lain adalah dialu-alukan untuk melawat masjid. Saya ingin menunjukkan bahawa kita tidak suka itu.
"Saya mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa kita semua boleh menjadi saudara. Itulah motto saya, "kata beliau sambil menambah bahawa walaupun semasa zaman Nabi Muhammad, rundingan dengan orang bukan Islam juga telah dilakukan di masjid.
Rahman juga berkata, ramai umat Islam di seluruh dunia telah melawat Basilika St Peter di Rom, maka ia harus normal bagi orang bukan Islam melihat masjid yang indah untuk berasa ingin tahu dan mahu melihat dengan lebih dekat.
"Tetapi mereka mungkin merasa ragu-ragu atau tidak pasti jika tiada siapa yang mengalu-alukan mereka, jadi saya berharap lawatan ini oleh para imam Katolik boleh menjadi duluan ... untuk menunjukkan bahawa kita terbuka.
"Saya harap kita boleh merebak keterbukaan ini ke tempat-tempat lain di Malaysia juga. Kita mesti menunjukkan rasa hormat, jika kita mahu dihormati. "
Sementara itu, Pengerusi Biro PAS Pulau Pinang Lajnah Dakwah Amir Hamzah Abdul Hashim berkata jawatankuasa itu bersedia untuk menjadi tuan rumah penganut lain yang ingin melawat masjid.
St Anne Church Bukit Mertajam paroki Paderi Henry Rajoo, yang merupakan sebahagian daripada delegasi ke Masjid Abdullah Fahim, bercakap positif daripada lawatan muhibah.
Beliau berkata, mereka semua amat gembira dengan lawatan santai dan mesra, yang menunjukkan kepada mereka bagaimana rakan-rakan mereka yang beragama Islam menunaikan solat mereka.
"Ia adalah satu lawatan untuk mengekalkan hubungan baik, yang sangat penting hari ini apabila kita berhadapan dengan propaganda yang membahagikan rakyat.
"Dalam cara yang kecil, kita perlu membina jambatan (untuk membawa rakyat lebih dekat bersama-sama)." 
Credit : MalaysiaInsider

0 Response to "PAS jambatan pembina hubungan Islam-Kristian"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...