Inilah sebabnya mengapa anda perlu mengelakkan penggunaan noktah di dalam mesej

Nampaknya pada masa kini titik noktah makin dilupakan kenapa?Sebab dunia permesenjan masa kini tidak lagi suka menggunakan noktah kecuali yang betul-betul rasmi.Tapi nak buat macam mana ini lah rupanya nampak macam tak relevan.

Pasangan : Nanti jangan buat lagi tau.
Anda : Ok.



Lagipun zaman sekarang ni orang lagi suka pakai shortname.Macam bgs,bg,nmbr.kimk.Jadi kalau ada titikpun tak relevan.Berdasarkan hasil ujian tersebut, mesej teks(texting) yang berakhir dengan tanda noktah disifatkan kurang jujur berbanding dengan mesej teks yang tidak berakhir dengan tanda noktah.

Sebaliknya, pelajar-pelajar yang menggunakan kaedah bertulis melaporkan biarpun mesej itu berakhir ataupun tidak berakhir dengan noktah, mereka masih merasa ianya jujur.

Hasil dari ujian ini mencadangkan penggunaan tanda baca di dalam mesej teks(bertaip) boleh menyampaikan mesej yang tidak tepat kepada penerima.

"Di dalam dunia texting dan IMing... cara untuk menghabiskan(satu-satu ayat) adalah dengan berhenti begitu sahaja, tanpa sebarang tanda baca.

"Dengan meletakkan satu noktah bermakna pembaca perlu memahami kenapa anda melakukannya. Apa yang mereka akan simpulkan(dengan penggunaan noktah) adalah seperti 'Ini adalah yang terakhirini adalah pengakhiran kepada perbualan ini atau ini sahaja yang terakhir yang mampu aku berikan'", kata Klin. - Siakapkeli.my

0 Response to "Inilah sebabnya mengapa anda perlu mengelakkan penggunaan noktah di dalam mesej"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...